Samarbejde med forældre til børn med særlige følelsesmæssige behov

Samarbejde med forældre til børn med særlige følelsesmæssige behov - Vision Elbjerg - Center for Familier med Sårbare Børn

Når børn vurderes at have behov for særlig følelsesmæssig støtte både i den personlige relation, i daginstitution eller skolemæssigt, kræver forældresamarbejdet særlige forudsætninger.

At have et barn med særlige behov vil kunne skabe krisesituationer for forældre uanset om barnet bor hjemme, i plejefamilier eller på institution.

Har det vist sig, at barnets vanskeligheder har baggrund i forældres følelsesmæssige vanskeligheder, vil samarbejdet med forældrene ofte give udfordringer i forhold til tillid i relationen og konflikter i samarbejdet.

Frygten for ikke at slå til i forældrerollen og de mange nødvendige samarbejdspartnere giver næring til mistillidsproblematikker, og forældre med dårlig mentaliseringsevne er i risiko for at blive misforstået i forhold til deres hensigter i og evner til samarbejde.

Det er derfor vigtigt, at vi kender til mentaliseringsevnens betydning for samarbejdet og formår at skabe tillid, så vi kan tale med forældrene om både deres og barnets udfordringer på en måde, hvor forældrene kan genkende sig selv og hvor krav til forældre mindskes.

Forældre med mentaliseringsvanskeligheder kan presses i negativ retning med for stort fokus på vejleding og rådgivning.

Dette kursus klæder jer på til at skabe en konstruktiv dialog for at sikre samarbejdet med forældre om børnenes trivsel, så de professionelle kan gøre en afgørende og direkte forskel.

Den metodiske tilgang bygger på Bateman og Fonagys mentaliseringsbaserede terapi samt Haldor Øvreeides metodiske tilgang til at opnå tryghed og tillid i det at tale om svære livssituationer.

Kursets indhold:

  • Kvaliteten af forældresamarbejde er afhængig af kendskab til forældres mentaliseringsevne.
  • Arbejdet med at skabe tillid og kunsten at tale om vanskeligheder på en måde, hvor forælderen kan samarbejde om mulighed for kompensation fra den professionelle “medforælder”.
  • Konsekvenser af mentaliseringsvanskeligheder for barnet og for personalet.
  • Loyalitetskonflikter hos børn og mistillidsudfordringer
  • Personfaglige udfordringer

Målgruppe: Kurset er målrettet fagpersoner, der arbejder med udsatte børn som f.eks. pædagoger, socialpædagoger, lærere, familiebehandlere, socialrådgivere, plejefamilier, familiekonsulenter.

Underviser: Psyko- & Familieterapeut MPF Helene Ejsing eller Cand.psych. Lotte Abrahams

Pris 9800.- for personalegrupper op til 30 deltagere (ekskl. moms.)
For nærmere information: Ring på 23 98 31 32 eller kontakt os på [email protected]

Dansk Psykoterapeutforening - Center for Familer - Vision Elbjerg - Relations Bloggen
Vision Elbjerg - Center for Familier - Relations Bloggen
Dansk Psykolog Forening - Vision Elbjerg - Center for Familier - Relations Bloggen

Samarbejde med forældre til børn med særlige følelsesmæssige behov

Samarbejde med forældre til børn med særlige følelsesmæssige behov - Vision Elbjerg - Center for Familier med Sårbare Børn

Når børn vurderes at have behov for særlig følelsesmæssig støtte både i den personlige relation, i daginstitution eller skolemæssigt, kræver forældresamarbejdet særlige forudsætninger.

At have et barn med særlige behov vil kunne skabe krisesituationer for forældre uanset om barnet bor hjemme, i plejefamilier eller på institution.

Har det vist sig, at barnets vanskeligheder har baggrund i forældres følelsesmæssige vanskeligheder, vil samarbejdet med forældrene ofte give udfordringer i forhold til tillid i relationen og konflikter i samarbejdet.

Frygten for ikke at slå til i forældrerollen og de mange nødvendige samarbejdspartnere giver næring til mistillidsproblematikker, og forældre med dårlig mentaliseringsevne er i risiko for at blive misforstået i forhold til deres hensigter i og evner til samarbejde.

Det er derfor vigtigt, at vi kender til mentaliseringsevnens betydning for samarbejdet og formår at skabe tillid, så vi kan tale med forældrene om både deres og barnets udfordringer på en måde, hvor forældrene kan genkende sig selv og hvor krav til forældre mindskes.

Forældre med mentaliseringsvanskeligheder kan presses i negativ retning med for stort fokus på vejleding og rådgivning.

Dette kursus klæder jer på til at skabe en konstruktiv dialog for at sikre samarbejdet med forældre om børnenes trivsel, så de professionelle kan gøre en afgørende og direkte forskel.

Den metodiske tilgang bygger på Bateman og Fonagys mentaliseringsbaserede terapi samt Haldor Øvreeides metodiske tilgang til at opnå tryghed og tillid i det at tale om svære livssituationer.

Kursets indhold:

  • Kvaliteten af forældresamarbejde er afhængig af kendskab til forældres mentaliseringsevne.
  • Arbejdet med at skabe tillid og kunsten at tale om vanskeligheder på en måde, hvor forælderen kan samarbejde om mulighed for kompensation fra den professionelle “medforælder”.
  • Konsekvenser af mentaliseringsvanskeligheder for barnet og for personalet.
  • Loyalitetskonflikter hos børn og mistillidsudfordringer
  • Personfaglige udfordringer

Målgruppe: Kurset er målrettet fagpersoner, der arbejder med udsatte børn som f.eks. pædagoger, socialpædagoger, lærere, familiebehandlere, socialrådgivere, plejefamilier, familiekonsulenter.

Underviser: Psyko- & Familieterapeut MPF Helene Ejsing eller Cand.psych. Lotte Abrahams

Pris 9800.- for personalegrupper op til 30 deltagere (ekskl. moms.)
For nærmere information: Ring på 23 98 31 32 eller kontakt os på [email protected]

Dansk Psykoterapeutforening - Vision Elbjerg - Center for Familier - Relations Bloggen - Dansk Psykolog Forening

Tilmeld dig vores nyhedsbrev idag!

Modtag vores nyheder, relevante kommentare og seneste kursusudbud, allerede fra idag!

Du er nu blevet tilmeldt dig vores nyhedsbrev, tak :)

Pin It on Pinterest